Чорна діра в центрі нашої галактики перетворює зірки у щось дивне

Черная дыра в центре нашей галактики превращает звезды во что-то странное

У новому дослідженні, опублікованому в журналі Nature, астрономи описують шість загадкових об’єктів, які обертаються навколо центральної чорної діри нашої галактики. На думку авторів, виявлені аномальні об’єкти, які набули назви G1-G6, виглядають як довгасті згустки газу в кілька разів масивніше Землі. Незважаючи на свої невеликі за космічними мірками розміри, виявлені об’єкти поводять себе як маленькі зірки, здатні пройти в небезпечній близькості від краю чорної діри, не будучи при цьому розірваними в клапті.

Чому саме можуть бути ці безстрашні космічні об’єкти: згустками газу або повноцінними зірками? На думку авторів дослідження, дивні об’єкти можуть бути і тим, і іншим. Так, кожен виявлений об’єкт G може представляти собою пару подвійних зірок, які мільйони років тому були розбиті потужною гравітацією чорної діри. Андреа Гез, професор астрофізики з Каліфорнійського університету і співавтор дослідження, вважає, що чорні діри можуть призводити до злиття подвійних зірок. Підґрунтям для такої гіпотези послужив аналіз орбіт перших двох виявлених об’єктів G, які слідували за разюче схожою орбіті навколо Sagittarius A*.

Черная дыра в центре нашей галактики превращает звезды во что-то странноеГравітаційний вплив чорної діри в центрі нашої галактики здатне перетворювати подвійні зірки в об’єкти нового типу

Інтерпретувавши пучки газу як залишки нещасної мертвої зірки, що постраждала в результаті гравітаційного впливу надпотужної чорної діри, що розташувалася по сусідству, деякі астрономи очікували побачити остаточну загибель мініатюрних зірок в результаті їх поглинання Sagittarius A ще в 2014 році. Однак, на превеликий подив учених, нічого подібного не сталося, а “недозвезды” дивним чином вижили в межах декількох сотень астрономічних одиниць від чорної діри. Розтягуючись і спотворюючи поблизу чорної діри, об’єкти G відновили свою початкову форму при поступовому від неї видаленні. Настільки незвичайна поведінка наводить на думку про те, що щось надзвичайно потужна утримує згусток газу разом — тобто, об’єкти G можуть бути повноцінними зірками.

Щоб перевірити цю гіпотезу, автори дослідження провели кілька років, досліджуючи центр галактики з Обсерваторії W. M. Keck на Гавайях у пошуках нових об’єктів G-типу. Команді вдалося виявити ще чотири нових згустку, які відповідали вимогам, обертаючись навколо Sgr A*. Всі вони являють собою зім’яті гравітацією продукти подвійних зірок, що утворилися близько 5 мільйонів років тому поблизу Sgr A*. Мабуть, побачити те, як в реальності виглядають дані об’єкти, ми навряд чи зможемо в недалекому майбутньому, проте виявлення “зім’ятих” зірок говорить про те, що у Всесвіті може ховатися ще більше потенційних загадок для науки майбутнього.